Khamis, April 07, 2011

HARUSKAH ENGKAU DAN AKU SAMA?

dalam hidup ini adakalanya kita selalu bertanya pada diri sendiri
"kenapa aku tak boleh jadi macam dia?"
"kenapa dia boleh buat aku tak boleh buat?"
dalam persoalan ini ada 2 situasai yang perlu kita nilai
PERTAMA: adakah persoalan itu menjurus kepada perkara yg positif yg ingin kita contohi atau
KEDUA: apakah nilai yang ingin diangkat dalam perkara yg ingin kita contohi itu

kita harus ingat, Allah tidak mencipta 2 orang makluknya yang sempurna dari segala segi
waima kembar siam sekalipun pasti ada perbezaan yang akan membezakan salah seorg daripadanya

sekiranya perkara yang ingin kita contohi itu perkara yg positif dan ada nilai yg baik dari segi agama, dari segi ilmu, dari segi kekeluargaan, atau sebagainya, kita nilai pula kemampuan diri kita...

tanya diri apa sebenarnya yang aku cari dlm dunia ini?
adakah dgn nak jadi org lain aku akan berjaya?
adakah  org lain hidup bebas kesana kemari kita pun ingin bebas?

come on lah!!! rezeki telah ditentukan oleh tuhan... so, just follow the flow...
kalau itu mmg rezeki engkau, percaya dan yakinlah bahawa ia pasti akan jadi milikmu jua....
tapi jika bukan disitu rezeki kita, buatlah mcm mana pun x akan jadi juga...

persoalan ini adalah subjektif, cuba jadi yang terbaik untuk diri sendiri dahulu
kemudian barulah perkara yg baik dan yang kita inginkan akan datang dengan sendirinya
...trust me!!!

...dan kalaupun kita berjaya menjadi "seseorang" itu...
...cerita kita tak mungkin sama dengan mereka itu...


 N3 kali ini lebih kepada persoalan serius kerana ita mahu kita sama2 berfikir...
 adakalanya hidup kita juga tak selamanya gembira juga kan?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...