Khamis, Oktober 27, 2011

BENARKAH GHADAFI DILIWAT SEBELUM DIBUNUH?



Penyiksaan terhadap Ghadafi dirakam dengan video  yang didapatI secara eksklusif oleh GlobalPost, kemudian dianalisis frame per frame, seperti dilaporkan GlobalPost, Selasa (25/10/2011). Video itu sepanjang 3 minit 55 saat.

Adegan yang dirakam itu, sesaat setelah Ghadafi ditangkap dari paip pembuangan, kemudian ada seseorang yang mencuba memasukkan alat ke dubur Ghadafi. Ekspresi muka Ghadafi nampak kesakitan hingga beberapa saat kemudian Ghadafi kelihatan diseret dengan dada yang berlumuran darah, di dada dan kepala.

Analisis frame per frame video itu menangkap dengan jelas, tentera pemberontak mencuba memasukkan benda seperti tongkat atau pisau ke bahagian dubur Ghadafi yang memakai seluar. Alat apa  yang pasti digunakan, masih menjadi pertanyaan besar.

Koresponden GlobalPost Tracey Shelton mengatakan alat itu kemungkinan adalah pisau dari hujung senjata api, yang dikenal orang Libya sebagai Bicketti atau nama dagangnya Becker Knife and Tool yang popular disebut BKT.

Video ini membuat kumpulan HAM dan dunia internasional meminta diadakan penyelidikan formal atas bagaimana mantan pemimpin Libya itu dibunuh. Menurut Konvension Jeneva, kekerasan terhadap tahanan dalam apa keadaan sekalipun  tidak diperbolehkan.

Sebelumnya, Muammar Ghadafi meninggal di tangan tentera revolusioner pada Khamis (20/10), yang lalu di kampung halamannya di Sirte. Ghadafi diyakini maut setelah terjadi tembak menembak antara rombongannya dengan tentera NATO.

Pasukan NTC yang memburunya dapat menangkap Ghadafi. Setelah itu, Ghadafi dieksekusi menggunakan senjata api. Beberapa versi menyatakan Ghadafi sempat meminta ampun agar tidak dibunuh. Namun, akhirnya pemimpin 42 tahun di Libya itu meninggal di tangan penentangnya.

Selama beberapa hari ini, jenazah Ghadafi disimpan di ruang pendingin daging di pasar di Kota Misrata. Warga libya terus datang untuk melihat dan mengambil gambar  jasad lelaki berumur 69 tahun itu. Namun pada Islnin, 24 Oktober , jasad Ghadafi telah ditutup untuk umum disebabkan sudah mula membusuk...

. Menurut pejabat Dewan Transisi Nasional (NTC), bekas pemimpin Libya itu akan dikuburkan di daerah gurun pasir yang dirahsiakan.

sumber : detiknews

*BETUL ATAU TIDAK BERITA INI BELUM DAPAT DIPASTIKAN, JIKA BETUL... ADALAH AMAT KEJAM & SADIS SEKALI KEMATIAN GHADAFI (teringat kisah kematian allahyarham leftenan adnan yang di gantung di atas pokok sebelum dicucuk dengan banet oleh tentera komunis, betapa pihak yang memusuhi tidak akan membiarkan pihak lawannya mati dengan begitu mudah.... wallahua'lam)

2 ulasan:

haffizmohdnoor berkata...

kesiannya diseksa sebegitu.. cukuplah dgn kematian dia saja...

IBU GEBU berkata...

hafiz.. memang kejam kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...