Isnin, April 18, 2011

KETAM MASAK LEMAK CILI API

hai kawan2... rindu tak dgn N3 dari ibu gebu? mestilah rindu kan...kan...kan... korang semua kan sayang ngan ita... ECEH!!!

ni masak tengahari tadi... lepas makan wa pun bulan madu diawan biru sambil layan astro sampai kepetang

so, malam baru dapat updated...

amacam, tergoda tak dgn masak lemak ketam ibu gebu?

kalau tergoda, kenalah masak sendiri baru puas hati n puas tekak tu...

ibu gebu sertakan resepi sekali disini buat panduan mak budak ke bapak budak ke budak2 nak try pun boleh

tapi ni resepi biasa2 je, simple n kacang, siapa2 pun boleh masak asalkan minat ok... LAYAN...


B.E.L.U.M.C.U.B.A.B.E.L.U.M.T.A.H.U


BAHAN-BAHAN

1kg ketam - x kisah ketam apa pun (basuh n kerat 2, senang sikit nak makan)

*4 ulas bawang merah
*2 ulas bawang putih
*sedikit kunyit hidup
*5 tangkai cili api (ikut selera klu nak pedas letak lebih)
(bahan bertanda* ni tumbuk halus) ita blend aje...

santan dari sebiji kelapa
3 batang serai(dititik)
sehelai daun kunyit(koyak2 je...)
3 keping asam keping (optional)

simpan sikit santan pekat letak dlm mangkuk lain
belen santan masuk dalam kuali @ periuk (anggaran sampai ketam tenggelam)
masuk ketam
masukkan bahan tumbuk tadi
bolehlah hidupkan api sederhana

sambil2 kacau kuah atas kuali tu bolehlah campak2 je
serai dengan daun kunyit dengan asam keping
perasakan dgn garam dan serbuk perasa
terus kacau takut taik minyak
bila dah mendidih renehkan sampai ketam masak
last masukkan santan pekat yang simpan sikit tadi
renehkan sebentar dan bolehlah dihidang

senang tak resepi ni? senang kan?
anak2 ita ketam dah habis, tinggal kuah pun dia bedal...



cubalah sendiri, mudah2an suami n anak2 makin sayang pada kita... AMIN


perut pun dah kenyang, so nantikan N3 dari ibugebu seterusnya ok...
INGAT, JANGAN CURANG!!!



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...